e-POWER: de unieke, geëlektrificeerde aandrijflijn van Nissan

Body

De innovatieve e-POWER-aandrijflijn van Nissan wordt binnenkort leverbaar in de nieuwe Nissan Qashqai. Met deze baanbrekende, geëlektrificeerde aandrijflijn vervult het model opnieuw een voortrekkersrol in het Crossover-segment dat Nissan met de Qashqai creëerde.

Nissan Intelligent Mobility

De Nissan Qashqai wordt als eerste model in Europa leverbaar met de e-POWER-aandrijflijn. Deze aandrijftechniek kenmerkt zich door een unieke benadering op het gebied van elektrificatie om dagelijks ritten zowel plezierig als efficiënt te maken. Nissan is de enige fabrikant die e-POWER-technologie aanbiedt. De techniek is onderdeel van Nissan Intelligent Mobility-strategie.

Nissan Qashqai e-POWER Ceramic Grey

Waarom e-POWER?

Onderzoek van Nissan toont aan dat Europese Crossover-rijders meer dan 70% van hun ritten afleggen in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Het blijkt ook dat consumenten zich vaak verplicht voelen om concessies te doen aan het rijplezier bij de keuze van een milieubewuste auto. Het e-POWER-systeem bewijst het tegendeel. 

Dit aandrijfsysteem is specifiek afgestemd op de behoeften van Europese automobilisten en combineert optimale brandstofefficiency met een flinke dosis elektrisch rijplezier. Om dit te bereiken zijn twee specialismen van Nissan bij elkaar gevoegd: batterij- en motortechnologie en de verbrandingsmotor met variabele compressieverhouding. e-POWER is de ideale aandrijftechnologie voor automobilisten die geen tijd hebben om de batterij met een laadkabel op te laden, of dat gewoonweg niet willen, maar wel dagelijks in stedelijk gebied rijden en een eerste stap willen zetten op het gebied van elektrisch rijden.

Elektrisch aangedreven wielen

Het gehele e-POWER-systeem bestaat uit een krachtige batterij, een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met variabele compressie, een generator, een omvormer en een elektromotor van vergelijkbare grootte als bij een 100% elektrische Nissan. De benzinemotor is verantwoordelijk voor het opwekken van elektriciteit. Afhankelijk van de situatie wordt de stroom opgeslagen in de batterij, direct naar de elektromotor gestuurd of worden beide tegelijk voorzien van elektriciteit. Een belangrijk kenmerk van het e-POWER-systeem is dat de elektromotor als enige krachtbron is verbonden met de wielen. Zoals bij een volledig elektrische auto reageert dus ook de Qashqai e-POWER onmiddellijk en lineair op de bewegingen van het gaspedaal. 

Daarmee is Nissans e-POWER een aantrekkelijk alternatief voor traditionele hybrideauto’s. Het e-POWER-systeem van de nieuwe Nissan Qashqai is ontworpen om de plezierige, moeiteloze en soepele rijervaring te bieden die hoort bij een volledig elektrische auto, maar dan zonder de noodzaak van opladen.

Qashqai e-POWER animatie

Linear Tune

Centraal bij de ontwikkeling van het e-POWER-systeem voor de Nissan Qashqai was het creëren van een ‘verbonden’ rijervaring, waarbij het toerental van de benzinemotor in verhouding blijft tot de rijsnelheid van de auto. Ingenieurs van het Nissan Technical Centre Europe (NTCE) in het Verenigd Koninkrijk en Spanje werkten samen aan de ontwikkeling van het zogeheten “Linear Tune-systeem”.

Deze functie verhoogt geleidelijk het toerental van de benzinemotor tijdens accelereren, zodat de motorgeluiden in overeenstemming zijn met de rijprestaties die inzittenden op dat moment ervaren. Veel bestuurders ervaren het als onprettig als het motortoerental plotseling stijgt zonder evenredige toename van de rijsnelheid. Het Linear Tune-systeem van Nissans e-POWER-aandrijflijn voorkomt dit fenomeen.

e-Pedal Step

Vergelijkbaar met de Nissan LEAF profiteren ook berijders van de Qashqai e-POWER van een nieuwe rijervaring met één pedaal, genaamd e-Pedal Step. Hiermee wordt het rijden in stedelijk gebied met veel start/stopverkeer minder vermoeiend, aangezien de bestuurder niet continu zijn voet hoeft te bewegen om het gas- en rempedaal te bedienen. Met de e-Pedal Step kan de bestuurder versnellen en vertragen door alleen het gaspedaal te bedienen. 

De e-Pedal Step dient via een schakelaar op de middenconsole te worden geactiveerd, waarna de auto op gebruikelijke wijze accelereert bij het indrukken van het gaspedaal, maar ook remt als het gaspedaal wordt losgelaten. Bij gas los vertraagt de Qashqai e-POWER met een kracht van 0,2g – genoeg om de remlichten te laten branden – tot kruipsnelheid. Daarmee zorgt de e-Pedal Step ook voor soepele parkeermanoeuvres met lage snelheden. De ervaring leert dat bestuurders snel gewend zijn aan deze nieuwe, intuïtieve en minder veeleisende manier van autorijden.

Geëlektrificeerd aanbod

De nieuwe e-POWER-aandrijflijn voor de Nissan Qashai wordt aangeboden naast de 1,3-liter mild hybrid-motor die beschikbaar is in twee vermogensvarianten: 103 kW (140 pk) en 115 kW (158 pk). Beide versies staan garant voor energieke prestaties in combinatie met lage verbruiks- en emissiewaarden.

HOE KUNNEN WIJ U VERDER HELPEN?

Ik wil graag
km